Adem- en Ontspanningstherapie (methode van Dixhoorn)

Wat is Adem- en Ontspanningstherapie
Adem- en Ontspanningstherapie (AOT) is meer dan ademtherapie en ontspanningstherapie bij elkaar opgeteld. Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het hele lichaam voelbaar is. Ontspanningstherapie is het bewust worden en het leren hanteren van lichamelijke- en mentale gespannenheid. Met AOT krijgen mensen inzicht in hoe ze met spanning omgaan en leren zij door oefeningen en instructies hoe zij zelf hun spanning kunnen reguleren. Zo ontstaat er een balans tussen spanning en ontspanning.

Verloop van de behandeling
Eerst wordt samen met de cliënt onderzocht welk probleem de verhoogde spanning veroorzaakt. Dit is voor iedereen weer anders. Met de uitkomsten wordt de cliënt geleerd hoe verhoogde spanning door hem of haar zelf verminderd kan worden.
De oefeningen, instructies en handgrepen kunnen zowel liggend, zittend of staand zijn. Ze sluiten aan bij het dagelijks leven van de cliënt. Tijdens de behandelingen wordt duidelijk of de klachten afnemen door de oefeningen. Er ontstaat inzicht in welke oefeningen helpen de stress van het dagelijks leven te verminderen.
AOT kan individueel of in groepsverband worden gevolgd.

Waarbij kan AOT helpen
AOT wordt toegepast bij vier soorten gezondheidsproblemen:

• Spanningsgerelateerde problemen zoals hyperventilatie, vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out.
  • Psychische problemen zoals angst, depressie, fobieën, paniek, traumaverwerking.
  • Functionele problemen van houding, adem, stem en beweging zoals rug-en  nekklachten, ademproblemen, scoliose, problemen met de rompbalans, chronische pijn, RSI, whiplash en stemproblemen.
  • Spanningsproblemen met specifieke somatische oorzaak zoals hartklachten, longziekten (astma, COPD), neurologische aandoeningen (o.a. CVA, MS, Parkinson) en inwendige orgaanproblemen.

Achtergrondinformatie over Adem- en Ontspanningstherapie volgens de methode van Dixhoorn is beschikbaar op de website www.vandixhoornvereniging.nl

Zie ook vergoedingen en prijzen.